סחר מקוון: איך הכל התחיל?

סחר מקוון

בואו נעצור רגע ונחשוב על עולם המסחר כפי שאנחנו מכירים אותו. אתם יכולים לדמיין שעד לפני לא הרבה מאד שנים לא היו בכלל חנויות ברשת? נשמע מוזר כי התרגלנו. אומרים שלמשהו טוב מתרגלים מהר וזה כנראה נכון. האינטרנט כרעיון קיים כבר משנות ה70 אבל באופן הפתוח לקהל הרחב הוא קיים משנת 1991. כבר מראשית הדרך היו פה ושם אתרי מכירות אבל הפריצה הגדולה לתודעה ולשימוש המוני הגיעה הרבה שנים לאחר מכן. סיפור המסחר המקוון כולל בתוכו עליה ונפילה של עסקים, רעיונות וטכנולוגיות. לכולם היה תפקיד ביצירת העולם הממוסחר המקוון של היום שאפילו הוא, לטענת רבים, עוד נמצא בחיתוליו. בואו נסקור את עולם הסחר המקוון, נתחיל דווקא ממה שקיים היום ונצעד אחורה בזמן.

סחר מקוון – עולם של ענקיות מסחר

המצב כיום הוא שחברות מסחר אלקטרוני שולטות בשוק המסחר המקוון. נכון, יש גם חנויות פרטיות ואתרים קטנים יותר אבל מבחינת נותני הטון, מדובר בענקים. אלו כוללים את איביי, אמזון ועוד כמה בסדר גודל קטן יותר. אמזון הפכה בשנים האחרונות לקונגלומרט המציע מעבר למכירה של מוצרים, שירותים ואפילו תוכן – לספקית שירותי ענן מרכזית. איביי חולשת על תחום המכירות של מוצרים הנמכרים במכירה למרבה במחיר. בסין, אליאקספרס היא פלטפורמה שהשכילה לשלב עם השנים מוכרים פרטיים באופן שיאפשר להם להתפתח רק בתוך הפלטפורמה. בארץ, קמו בעקבות אותן פלטפורמות אתרים הפונים ללקוחות ישראלים ומנוהלים ברמה הכי גבוהה שיש. הם מציעים לערוך קניות אונליין דרך אתרי המכירות הראשיים. האתר המוביל מבין אלו הוא צ'יפסט המאפשר רכישה מקוונת ובטוחה ישירות מאמזון, באותם מחירים רק בביטחון ונוחות מוגברים, ובעברית.

הבסיס לאתרי המכירה

אמזון לא הייתה תמיד הפלטפורמה חובקת העולם שהיא כיום. היא התחילה בשנת 1994 כחנות מקוונת למכירת ספרים. לאחר מכן היא התרחבה למוצרים נוספים כמו דיסקים וקלטות וידאו. הרעיון הבסיסי של אמזון היה לקטלג את המוצרים השונים ולהציע מכל סוג מוצר, מבחר פריטים שונים במצבים שונים: משומש, חדש, כמעט חדש וכו'. איביי החלה את דרכה בשנת 1995 כפלטפורמה המציעה מכירות פומביות של מוצרים שונים.

כל הפלטפורמות הללו חבות את הצלחתן לשתי טכנולוגיות שפותחו כמה שנים קודם לכן והגיעו לבשלות בשלהי שנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים. מדובר בטכנולוגית פרוטוקול אינטרנט מאובטח שאפשר מעבר נתונים מהימן מהרוכש לחנות. הטכנולוגיה או הפיתוח הנוספים היו אמצעי סליקה אשר מותאמים לקניות ברשת. כאן נכנסה לתמונה פייפאל אשר קמה ב1998 והתמזגה עם החברה של אלון מאסק. פייפל הציעה את השירות הנכון ובזמן הנכון ופתרה את הבעיה המרכזית שהייתה על הפרק אז בכל הנוגע למסחר מקוון והיא: אמון הצרכנים. פייפאל היוותה גוף מקובל אשר העביר דרכו את התשלומים ואפילו פתר קונפליקטים בין קונה למוכר כאשר אלו פרצו.

יש לציין שמכירות ברשת היו קיימות בצורה זו או אחרת אפילו בשנות השמונים. השימוש בהן היה מוגבל לעסקים אשר מזמינים מעסקים אחרים ציוד או חומרי גלם. היה זה למעשה תחליף לטפסים שונים אשר נשלחו בדואר רגיל או בפקס. בנוסף לאלו, היו גם 'משוגעים לדבר' אשר ביצעו רכישות מקוונות של מוצרים טכנולוגים: מחשבים, ציוד היקפי וכו'. רכישות אלו, יש לציין היו מיעוט שבמיעוט מבחינת נפח השוק כולו.

שאלות בנושא סחר מקוון: איך הכל התחיל?

סחר מקוון

למידע נוסף על סחר מקוון: איך הכל התחיל?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות
גלילה לראש העמוד