שרתים הם עמודי התווך של מערכות המחשוב בעסקים. לתחזוקתם השוטפת יש חשיבות מיוחדת. עסקים שרוצים להבטיח את פעילותם התקינה, דואגים להבטיח שתתבצע תחזוקה כזו, באופן קבוע וברמה מקצועית גבוהה. הדבר עשוי לקבל פתרון באמצעות אגף מחשוב פנימי בעסק, אך יש גם מצבים, שבהם נעזרים בשירות מרוחק לתחזוקת שרתים. אם כך, איזה עסק צריך שרות תחזוקת שרתים ולמה? ומה עוד כדאי לדעת על כך?
מהו שירות תחזוקת שרתים?
בעבר ניסו לעודד צריכת חשמל בארץ, עם הסיסמא "יותר חשמל פחות עמל". עם כניסת המחשוב לתחומים שונים, דובר על כך שהוא מחליף אנשים, כשם שרובוטיקה מחליפה עובדים במפעלים שונים וכדומה. הדבר נכון במידה מסוימת בלבד. בפועל, ישנו גם צד שני למטבע: מחשוב הוא נושא מורכב, שמציג היקף גדול למדי של אתגרים, סיבוכים טכניים ותקלות וכדומה. כמובן, כל זאת דורש עבודת מומחים, שייתנו לכך מענה. כך שהמענה הבסיסי לשאלה איזה עסק צריך תחזוקת שרתים? הוא כל עסק עם שרתים. מייד נרחיב בשאלה, למי זה דרוש במיוחד. בינתיים נגיד כסיכום ביניים, שהמחשוב לא מנהל את עצמו לבד ולא פותר סיבוכים בעצמו. תחזוקת השרתים עשויה להיות פנימית בעסק, על ידי אנשי מקצוע חיצוניים או שילובים שונים של השניים. אך היא חייבת להיות בכל מקרה.
עבור מי זה דרוש?
שירות חיצוני של תחזוקת שרתים, נדרש בעיקר במצבים הבאים:
כאשר חסר כוח אדם – לעסקים עם צוות מחשוב קטן או ללא מי שמסוגל לטפל בנושא זה.
בעסקים עם משאבים מוגבלים – לעסקים עם משאבים מוגבלים להקדיש לנושא המחשוב. מגבלה זו, גם תצמצם את היכולת להעסיק עובדים חדשים אשר יטפלו בשרתים. במקביל, שירות תחזוקת שרתים יוכל לתת לכך מענה, בעלות משתלמת.
מי שרוצים להתמקד – עבור עסקים שמעוניינים להפנות את משאביהם, פחות למחשוב ויותר לכיוונים אחרים. בסופו של דבר, המחשוב הוא חלק מהתשתיות שמאפשרות לעשות עסקים. אך "הליבה העסקית" איננה המחשוב עצמו. באופן טבעי, מעדיפים להשקיע בתחומי הליבה, באופן שיקדם צמיחה עסקית. זאת, בשונה מהשקעה בטיפול מתמיד בשרתים, שמהווה בעיקר אילוץ טכני ומקור להוצאות.
תועלות מרכזיות
בין התועלות של תחזוקת שרתים איכותית, נמצאים:
תפקוד מיטבי של השרת
היכולת להבטיח, שהשרתים יתפקדו היטב ברמה הטכנית. שלא יחסרו להם משאבים דרושים, שלא תהיינה תקלות שלא מזוהות ומקבלות מענה ועוד. כל זאת, באופן דינאמי וביחס לאופי פעילותכם. פעילות זו, עשויה לדרוש למשל עמידת השרתים בעומסים משתנים, בתקופות שונות.
המשכיות עסקית
תקינות כזו ברמה הטכנית, מקדמת פעילות תקינה ברמה העסקית. כלומר, "המשכיות עסקית". למשל של אתר מכירות שמאוחסן על השרת או תוכנת CRM שנמצאת בשימוש רב בעסק.
אופטימיזציה של מה שחשוב לכם
שרתים שונים, עשויים להיות אחראים לסוגי פעילויות עסקיות שונות. מידת החשיבות של פעילויות אלה היא עניין סובייקטיבי של כל עסק. מכך נגזרת גם חשיבות התחזוקה והמשאבים שכדאי וחשוב לכל עסק להשקיע בה.
שלושה היבטים מרכזיים
שירות תחזוקת שרתים יכול להגיע בצורות רבות ושונות. שלושה אלמנטים שכדאי לכם להכיר בכל מקרה, הם:
ניטור – הפעילות הבסיסית, של ניטור היבטים מבוקשים בפעילות השרת.
התראות – מתן התראות כאשר מזוהה מצב חריג. למשל באמצעות דואר אלקטרוני או SMS.
טיפול – כיצד תרצו שהעניין יטופל? ייתכן שתרצו רק לקבל התראות ולטפל בעניינים בעקבותיהן לבד. אולי תעדיפו שהשרות יכלול גם טיפול מסוגים מסוימים. אפשרות מתקדמת במיוחד, היא טיפול פרואקטיבי, אשר מזהה סימני התחלה של תקלות ובולם את ההידרדרות מראש. אם זה נעשה ברקע, מבלי להפריע לפעילותכם העסקית, מה טוב.
לסיכום
שירות של תחזוקת שרתים, הוא שירות חיוני עבור כל עסק כמעט. בעיקר עסקים קטנים ובינוניים.