חדשנות איננה דבר שמתרחש סתם כך. לא מספיק לקום יום אחד בבוקר עם רעיון טוב ולחשוב שמשם הדברים יתקדמו באופן מהיר וחלק. זה פשוט לא עובד כך. בכדי לפתח רעיון חדשני לכלל מוצר או שירות מסחרי שעובד ומחזיק את עצמו, יש צורך במאמץ רב ומתמשך. מי יסייע לכם בכך? הכירו את רשות החדשנות.
מקדמים חדשנות מקומית
סוכנות החדשנות הישראלית מכונה לרוב רשות החדשנות. שמה הישן יותר היה "לשכת המדען הראשי במשרד התעשייה והמסחר". הסוכנות מקדמת חדשנות במשק הישראלי, במגוון רחב של דרכים. היא עוסקת בין היתר בהסבה להייטק לאקדמאים, אך עיקר פעילותה הוא במימון יזמות ובסיוע באמצעות חממות טכנולוגיות. נקדים ונאמר, שבחדשנות הכוונה איננה רק לחדשנות בהייטק. אמנם הייטק הוא האסוציאציה הראשונה בנושא זה, אך יש בהחלט חדשנות גם בתחומים אחרים. הרשות מקדמת יוזמות חדשניות, באמצעות כמה וכמה כלים. חלקם כלים מרכזיים שהיא מפעילה בקביעות. אחרים יותר יוצאי דופן, כגון הספר "חדשנות ישראלית: מוצרים פורצי דרך אשר שינו את העולם". בואו נציג כמה מאמצעי הסיוע היותר בולטים שלה:
הסיוע הכספי
הסיוע הכספי משמעותי מאוד. פיתוח רעיונות וגם התקדמות לשלב המסחרי שלאחר מכן, דורשים השקעה כספית לא מבוטלת. ליזמים לא תמיד יש את המשאב הזה לרשותם או את כולו. הרשות מסייעת להם במענקים, במידה והם פנו אליה ונמצאו מתאימים לסיוע כמובן. בהמשך הדרך, אם וכאשר היוזמה תהפוך להצלחה מסחרית, היזמים סוף סוף ירוויחו מכך. בשלב זה, הם יחזירו לרשות החדשנות תמלוגים, אשר כעת יושקעו ביוזמות נוספות של חדשנות.
חממות, מעבדות וזירות
מעבר להיבט הכספי, הרשות מפעילה סביבות ומסגרות שונות לסיוע ליזמים. מדובר על מעבדות ו"חממות טכנולוגיות" ועל סידור הסיוע ב”זירות” שונות. בשלב הראשוני, ישנה "זירת ההזנק" אשר מסייעת בשלבים הראשונים ממש. אם הכול כשורה בשלב זה, ניתן להתקדם לסיוע דרך זירת חברות בצמיחה. זירות אחרות, מתמקדות בכיוונים מיוחדים. אם מדובר למשל ביוזמה של גורמים מהסקטור הציבורי או מארגונים חברתיים, הזירה שתטפל בהם היא “הזירה החברתית ציבורית“. ספציפית עבור יוזמות בתעשייה היצרנית, ישנה "זירת ייצור מתקדם" וכן הלאה.
שיתופי פעולה
הרשות עובדת לא רק בעצמה מול היזמים השונים, אלא גם מקדמת שיתופי פעולה נוספים. שתי דוגמאות בולטות ימחישו זאת: שיתוף כזה בין גורמי תעשייה מקומית לגורמי אקדמיה, מקדמת זירת התשתיות הטכנולוגיות. שיתוף פעולה מול גורמי חוץ כגון קרנות דו-לאומיות, מקדמת את זירת המערך הבינלאומי. כמו כן, רשות החדשנות מפרסמת מדי פעם קול קורא. זהו סוג פרסום שדומה מעט למכרז, אבל שונה ממנו בדרכים רבות. במבט כללי, מדובר על הודעה בנוגע לשיתופי פעולה, בין גופים שונים ויוזמות שונות.
פודקאסט על חדשנות
הרשות גם מפעילה פודקאסט מעניין, סביב אירועים שמכונים "חדשנות על הבר". אלה אירועים בהם מנהלים ברשות החדשנות נפגשים עם בכירים מתחום החדשנות והכלכלה בישראל. כמובן, כל מי שמתעניין בחדשנות, עשוי למצוא עניין רב בהאזנה להם.
החשיבות הרבה
כפי שהזכרנו בפתיח, חדשנות לא מתקדמת לבד, אלא מחייבת השקעה רבה. יזמים רבים הם חסרי ניסיון, בהיבטים הרבים שכרוכים בפיתוח רעיון כזה. מדובר גם בפיתוח מההיבט הטכני וגם בפיתוח עסקי, שהוא נושא נפרד ורחב בפני עצמו. יזמים יצטרכו כרגיל להסתדר לבד, מהיבטים רבים מאוד. הם יימצאו עצמם עומדים בפני אתגר מצטבר גדול ביותר, אשר מציב מכשלות פוטנציאליות רבות. אך תודות לסיוע של רשות החדשנות, יש להם במקום אחד, ריכוז של מגוון אלמנטים שדרושים למימוש מלא של הרעיון.
לסיכום
רשות החדשנות היא ללא ספק, בין הגופים החשובים ביותר בארץ מבחינה זו.